Thursday, July 7, 2011

KELAHIRAN

VIDEO : KEAJAIBAN KEJADIAN MANUSIA

Saya sangat teruja jika bercerita tentang kehamilan dan kelahiran. Setiap wanita tidak mendapat simptom atau gejala yang sama ketika hamil atau kelahiran. Alhamdulillah bagi kedua-dua anak yang saya kandung, saya tidak mengalami sebarang alahan. Namun demikian , ketika kelahiran anak saya mengalami masalah yang tidak dijangka. Kedua-dua anak saya melepasi tarikh jangkaan bersalin... lebih kurang 10 hari pada tarikh sepatutnya... apalagi kena check in hospital la jawabnya... masa check in tu saya langsung tak takde rasa sakit nak bersalin... masuk bilik screening pun doktor cakap bukaan hanya 2cm.... ada gak ibu yg mengandung tu masuk bilik screening jap lagi dah siap dah bersalin...

Duduk la saya dalam wad memerhatikan pesakit lain bersama-sama anak mereka...pagi2 tu nurse panggil masuk bilik doktor....doktor memasukkan sejenis ubat berbentuk pil..katanya ubat tu nak mulakan resa bersalin ..doktor suruh baring jer lepas masuk ubat melalui faraj...lepas 2 jam bersenang lenang atas katil ..tiba-tiba terasa sakit yang amat sangat di bahagian belakan badan...fuhhhh.... pusing kiri salah...pusing kanan salah.... saya dia jer menahan sakit sehinggalah bapa mentua datang melawat saya... katanya apa rasa ??? saya jawablah ..saki bah...tiba-tiba keluar darah berketul-ketul.... pehhhh....memang tak terkata la sakitnya ...then saya ke billik air... suami pun datang.... tanya rasa apa ...saya jawab sakitlah...masa tu tak tau pulak yang tu sakit bersalin rupanya....hampir 5 jam saya menanggung sakit.... then nurse datang check degupan baby... dia kata saya saya dah nak bersalin ni.... kenapa tak beritahu nurse yang saya sakit...manalah saya tau ...sekali lagi saya diusung ke bilik doktor untuk check bukaan ...sebaik saja tangan doktor dimasukkan...air ketuban pecah.... panas je rasanya...dengan segera saya dihantar kebilik bersalin..masa tu jam 12.30 tengah hari 27.9.2005.

Suami saya datang menemani...kononnnya nak tengok baby keluar....saya masih sakit..setipa kali check bukaan ...saya dikatakan mengalami poor progress.... hanya 6cm setiap jam yang di check....nurse yang jaga saya pun dah 2 kali bertukar shift namun saya tidak juga melahirkan..kesian suami ... menemani saya sepanjang hari..tak sempat makan dan minum... saya pula meracau-racau masa sakit...suamilah yang selalu menyedarkan saya untuk mengucap...ingat Allah...tapi semasa saya sakit bersalin tu saya seakan-akan melihat flash back sepanjang hidup saya...entahlah... jam 5 ptg doktor datang...suami saya merayu pada doktor agar saya dibedah kerana dia tak sanggup melihat saya sakit...doktor mencadangkan saya bersalin normal kerana tak banyak risiko...

Jam 11 malam, nurse masuk dan menyatakan saya perlu dibedah kerana air ketuban makin berkurangan..saya disiapkan untuk jalani pembedahan...jam 3 saya disorong ke bilik pembedahan..masa tu saya dah larat nak berfikir...apa saya yang ditanya saya angguk sahaja...berserah segalanya pada NYA.....Saya dibius separuh badan... alhamdulillah jam 3.25pagi 28.9.2005 setelah hampir 15 jam menanggung sakit...saya melahirkan seorang bayi perempuan yang comel seberat 2.98kg::: LAILA NASUHA...

Berikut adalah sebab-sebab seseorang ibu perlu diindius......

1. Melebihi tarikh jangka lahir/EDD . Jika umur kandungan antara 41-42 minggu dan masih tidak lahir, induction perlu dilakukan.
2. Bayi terancam. olih preeklampsia ( darah tinggi, albumin dalam kencing dan bengkak kaki), pertumbuhan bayi bolih terencat , nyawa ibu bolih terancam jika berlaku 'sawan beranak'/ eclamptic fit
3 .Diabetes, pertumbuhan bayi terlalu besar dan sukar lahir normal, bayi bolih mati sebelum cukup bulan
4. 'Placental insufficiency' sebab kerosakan uri - dan kesannya ialah bayi tidak membesar/rendah berat badan atau IUGR.
3. Permintaan ibu untuk tarikh lahir tertentu atau sebab2 peribadi
Induction perlu dilakukan bila bayi sudah cukup bulan iaitu antara 37-40 minggu umur kandungan dan dianggarkan berat badan bayi bila lahir melebihi 2.5 kg
Punca-punca sakit bersalin yang berpanjangan...
1. Kehamilan anak pertama, khususnya jika rongga pongong sempit khususnya jika ukuran tinggi kurang dari 150 cm, dan kedudukan kepala tidak normal.
2. Saiz bayi besar , biasanya dikaitkan dengan pengidap diabetes waktu hamil, sejarah diabetes dalam keluarga, kegemokkan dan pemakanan karbohaidret dan gula yang berlebihan
3. Kedudukan kepala bayi luar biasa ketika masuk dalam rongga ponggong - sengit / asynclitism (lihat rajah dibawah). occiput posterior (OP) atau muka dongak keatas (face to pubis), sebaiknya muka bayi menghadap kearah saluran najis ibu ketika labour dan lahir atau occiput anterior (OA). Kedudukan2 OP dan sengit kepala tersebut menyekat pejalanan kepala bayi melului rongga ponggong ibu.

No comments:

Post a Comment